ОНЛАЙН-ЕНЦИКЛОПЕДИСТИКА І ГЕНЕРАТИВНИЙ ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ (НА ПРИКЛАДІ ЕНЦИКЛОПЕДІЇ СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/scine21.02.064

Ключові слова:

енциклопедії, енциклопедичний контент, пошукові системи, artificial intelligence, ChatGPT, Google пошукова система, large language models

Анотація

Вступ. Нині генеративний штучний інтелект (ШІ) набуває широкого використання у різних сферах діяльності. Для енциклопедистики він наразі лишається викликом не лише з точки зору розуміння потенціалу застосування, а й у контексті певних суспільних змін, що стануться після масового поширення ШІ.
Проблематика. До онлайн-енциклопедій читачі звертаються передусім завдяки Google чи подібним пошуковим системам. Нещодавно компанія “Google LLC” заявила про наміри вдосконалення своєї пошукової системи: суттєву роль відіграватиме генеративний ШІ у формуванні відповідей на запити користувачів інтернету. А це, ймовірно, спричинить зменшення трафіку сайтів, зокрема й енциклопедичних, оскільки через готові згенеровані відповіді у багатьох людей не буде потреби переходити на оригінальні сторінки інформаційних ресурсів.
Мета. Окреслити виклики для енциклопедичної галузі в контексті розвитку генеративного штучного інтелекту.
Матеріали й методи. Дослідження ґрунтується на експрес-експериментах щодо швидкої оцінки можливостей генеративного штучного інтелекту (ChatGPT) розв’язувати різні завдання, типові для енциклопедичних редакцій, та на аналізі статистичних даних про трафік сайту академічної Енциклопедії Сучасної України. Крім експерименту й статистичного аналізу, використано описовий метод.
Результати. ШІ уможливлює автоматизацію низки функцій, пов’язаних із дією енциклопедичних онлайн-ресурсів, вдосконалюючи контент енциклопедичних статей. Водночас впровадження генеративного ШІ у глобальних пошукових системах становить певні виклики перед енциклопедичною галуззю — чим популярнішими ставатимуть згенеровані ШІ відповіді-довідки на запити користувачів інтернету, тим рідше у фокусі їхньої уваги будуть авторські довідки, створені фахівцями.
Висновки. Впровадження ШІ в енциклопедистиці є необхідністю для її розвитку, водночас зміни в Google, зумовлені його впливом, можуть негативно вплинути на трафік онлайн-енциклопедій.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Sætra, H. S. (2023). Generative AI: Here to stay, but for good? Technology in Society, 75, 102372. https://doi.org/10. 1016/j.techsoc.2023.102372

Vasyltsiv, T., Mulska, O., Levytska, O., Lupak, R., Semak, B., Shtets, T. (2022). Factors of the Development of Ukraine’s Digital Economy: identification and evaluation. Science and Innovation, 18(2), 44—58. https://doi.org/10.15407/scine18.02.044

Pizhuk, O. I. (2019). Artificial intelligence as one of the key drivers of the economy digital transformation. Economics, Management and Administration, 3(89), 41—46. https://doi.org/10.26642/ema-2019-3(89)-41-46 [in Ukrainian].

Floridi, L., Chiriatti, M. (2020). GPT-3: Its nature, scope, limits, and consequences. Minds and Machines, 30, 681—694. https://doi.org/10.1007/s11023-020-09548-1

Bandi, A., Adapa, P. V. S. R., Kuchi, Y. E. (2023). The power of Generative AI: a review of requirements, models, Input– Output formats, evaluation metrics, and challenges. Future Internet, 15(8), 260. https://doi.org/10.3390/fi15080260

Kasneci, E., Sessler, K., Küchemann, S., Bannert, M., Dementieva, D., …, Kasneci, G. (2023). ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning and Individual Differences, 103, 102274. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2023.102274

Ayanwale, M. A., Sanusi, I. T., Adelana, O. P., Aruleba, K. D., Oyelere, S. S. (2022). Teachers’ readiness and intention to teach artificial intelligence in schools. Computers and Education Artificial Intelligence, 3, 100099. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100099

Ahuja, A. S., Polascik, B. W., Doddapaneni, D., Byrnes, E. S., Sridhar, J. (2023). The digital metaverse: Applications in artificial intelligence, medical education, and integrative health. Integrative Medicine Research, 12(1), 100917. https://doi.org/10.1016/j.imr.2022.100917

Breazu, P., Katson, N. (2024). ChatGPT-4 as a journalist: Whose perspectives is it reproducing? Discourse & Society, 35(6), 687—707. https://doi.org/10.1177/09579265241251479

Kaebnick, G. E., Magnus, D. C., Kao, A., Hosseini, M., Resnik, D., Dubljević, V., Rentmeester, C., Gordijn, B., Cherry, M. J. (2023). Editors’ statement on the Responsible Use of Generative AI Technologies in Scholarly journal Publishing. The Hastings Center Report, 53(5), 3—6. https://doi.org/10.1002/hast.1507

Gompert, D. C., Libicki, M. (2023). Detect and Engage: A new American Way of war. In: Routledge eBooks, 65—74. https://doi.org/10.4324/9781003429388-9

North, J. (1997). Encyclopaedias and the art of knowing everything. In: BRILL eBooks, 181—237. https://doi.org/10.1163/9789004247338_004

Sosulski, N. W., Tyckoson, D. A. (2018). A reference for that: reference in the age of disinformation. Reference & User Services Quarterly, 57(3), 178—182. https://doi.org/10.5860/rusq.57.3.6602

Bentzen, N. (2023). Opskrbni lanci znanja u vremenu propadanja istine. Studia Lexicographica, 17(32), 143—152. https://doi.org/10.33604/sl.17.32.5

Dubrovina, L., Lobuzina, K., Onyshchenko, O., Boriak, H. (2021). Digital Humanitarian Project as a Component of Digital Humanities. Science and Innovation, 17(1), 54—63. https://doi.org/10.15407/scine17.01.054

Donchenko, H. V., Parkhomenko, Y. M. (2005). Vitaminy. Encyclopedia of Modern Ukraine. URL: https://esu.com.ua/ article-34951 [in Ukrainian] (Last accessed: 01.08.2024).

Kumarasinghe, D., de Silva, N. (2022). Automatic Generation of Abstracts for Research Papers. Proceedings of the 34th Conference on Computational Linguistics and Speech Processing. ACLCLP, 221—229. URL: https://aclanthology.org/ 2022.rocling-1.28 (Last accessed: 01.08.2024).

Araujo, T., Helberger, N., Kruikemeier, S., De Vreese, C. H. (2020). In AI we trust? Perceptions about automated decision-making by artificial intelligence. AI & Society, 35(3), 611—623. https://doi.org/10.1007/s00146-019-00931-w

Germain, T. (2024, May 29). Google just updated its algorithm. The Internet will never be the same. BBC. URL: https:// www.bbc.com/future/article/20240524-how-googles-new-algorithm-will-shape-your-internet (Last accessed: 01.08.2024).

Bentzen, N. (2018). Europe’s online encyclopaedias. Equal access to knowledge of general interest? Brussels: European Parliamentary Research Service. https://doi.org/10.2861/375719

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-12

Як цитувати

Железняк, М., & Іщенко, О. (2025). ОНЛАЙН-ЕНЦИКЛОПЕДИСТИКА І ГЕНЕРАТИВНИЙ ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ (НА ПРИКЛАДІ ЕНЦИКЛОПЕДІЇ СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ). Science and Innovation, 21(2), 64–72. https://doi.org/10.15407/scine21.02.064

Номер

Розділ

Науково-технічні інноваційні проекти Національної академії наук України