ОЦІНКА МІСТ ІННОВАЦІЙ ТА ТЕХНОЛОГІЧНОГО ТРАНСФЕРУ (МITT) В МАРОККАНСЬКИХ УНІВЕРСИТЕТАХ

Автор(и)

  • Ясін Марзугуї Лабораторія інженерії, промислового управління та інновацій (IMII), Університет Хасана Першого у Сеттаті https://orcid.org/0000-0002-7461-5548
  • Омар Ельюссуфі Атту Національний Національний центр наукових наукових і технічних технічних досліджень досліджень (CNRST) https://orcid.org/0000-0001-9371-9206
  • Ільхам Тауаф Лабораторія інженерії, промислового управління та інновацій (IMII), Університет Хасана Першого у Сеттаті https://orcid.org/0000-0002-6617-6258
  • Моха Аруч Лабораторія інженерії, промислового управління та інновацій (IMII), Університет Хасана Першого у Сеттаті https://orcid.org/0000-0002-6617-6258

DOI:

https://doi.org/10.15407/scine20.05.111

Ключові слова:

міста інновацій та технологічного трансферу (МITT), Національна інноваційна система (НІС, оцінка), марокканські державні університети, SWOT-аналіз.

Анотація

Вступ. Наука, технології та інновації є ключовими для економічної політики в усьому світі. Марокко, прагнучи підвищити свою конкурентоспроможність, з 2000 року запровадило реформи для розширення економічного розмаїття та сприяння зв’язкам між університетами та бізнесом, хоча їх вплив на технологічний розвиток залишається обмеженим.
Проблематика. Міста інновацій та технологічного трансферу (МITT) у Марокко не мають визначеної статутом ролі в структурі університетів, що обмежує їхню здатність ухвалювати рішення. Це дослідження аналізує ці обмеження для напрацювання пропозицій щодо стратегічних покращень.
Мета. Всебічна оцінка МІТТ в марокканських університетах, визначення їхніх сильних і слабких сторін, можливостей та загроз для розробки стратегічного плану щодо поглиблення інтеграції та підвищення ефективності національної інноваційної системи.
Матеріали й методи. Використовуючи змішану методологію, це дослідження аналізує структури інновацій та технологічного трансферу в шести марокканських державних університетах за допомогою SWOT-аналізу, зосереджуючись на інноваційних можливостях та міжінституційній співпраці. Дані були зібрані шляхом анкетування, проведення інтерв’ю та польових досліджень.
Результати. МITT відповідають стратегічному баченню університетів, підвищуючи рівень наукових досліджень
та соціально-економічної взаємодії. Рекомендації зосереджені на визначенні чітких місій, розробці стратегічних напрямів політики та сприянні проактивній співпраці для удосконалення роботи МITT та висвітленню їхньої діяльності.
Висновки. Дослідження підкреслює потенціал МITT у сприянні соціально-економічному та науковому прогресу в Марокко. Незважаючи на виклики, такі як вплив регуляторних заходів та обмежена автономія університетів, важливо посилити роль цих структур для національного розвитку. Напрацьовано рекомендації зі стратегічних планів та автономії університетів для більш ефективної інтеграції інновацій у ширші цілі розвитку Марокко.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Idrissi, Z., Bakkour, A. (2023). la publication des Actes du Colloque International Coopération Université-Entreprise (CUE) organisé à l’Ecole Nationale de Commerce et de Gestion de Tanger, les 25—26 mars 2022, sous le thème : “D’une recherche sur l’entreprise à une recherche avec l’entreprise ”.

Stratégie de L’OCDE pour l’innovation — Un programme pour l’action publique, à l’adresse. URL: https://www.oecd. org/fr/innovation/Strategie-OCDE-pour-innovation-2015-CMIN2015-7.pdf (Last accessed: 09.04.2024).

Mohamed Sghaier, I. (2023). Trade openness, fi nancial development and economic growth in North African countries. International Journal of Finance & Economics, 28(2), 1729—1740. https://doi.org/10.1002/ijfe.2503

Kausch, K. (2009). The European Union and Political Reform in Morocco. Mediterranean Politics, 14(2), 165—179. https://doi.org/10.1080/13629390902983757

Elyoussoufi Attou, O. E., Arouch, M. (2016). État des lieux du système national de l’innovation technologique au Maroc, 20(1), 83—89.

Université Hassan I. (2020). Organigramme de l’Université Hassan I. URL: https://www.uh1.ac.ma/universite/ gouvernance/organigramme/ (Last accessed: 09.04.2024).

Chesbrough, H. (2004). Managing Open Innovation. Research-Technology Management. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08956308.2004.11671604 (Last accessed: 09.04.2024).

Koenig, G. (2012). Le concept d-’écosystème d’aff aires revisité. Mаnаgement, 15(2), 209—224. https://doi.org/10.3917/mana.152.0209 .

Leydesdorff , L., Etzkowitz, H. (2000). Le “Mode 2” et la globalisation des systèmes d’innovation “nationaux” : Le modèle à Triple hélice des relations entre université, industrie et gouvernement. Sociologie et sociétés, 32(1), 135. https://doi.org/10.7202/001434ar

Mauroner, O. (2015). Innovation Clusters and Public Policy — The Case of a Research-Driven Cluster in Germany. American Journal of Industrial and Business Management, 5(12), Article 12. https://doi.org/10.4236/ajibm.2015.512072

Messeghem, K., Theodoraki, C., Carayannis, E. (2023). Pour une modélisation de l’écosystème entrepreneurial sous forme de sous-écosystèmes: Apport de l’approche des systèmes complexes adaptatifs. Management international / International Management / Gestiòn Internacional, 27(2), 93—104. https://doi.org/10.59876/a-f3jv-f7y8

Нamdani, Y. (2021). L’innovation dans l’enseignement supérieur marocain au temps de la digitalisation : Bilan, défi s et perspectives. URL: https://www.researchgate.net/publication/375910867_L’innovation_dans_l’enseignement_superieur_ marocain_au_temps_de_la_digitalisation_bilan_defi s_et_perspectives (Last accessed: 09.04.2024).

Taouaf, I., Elyoussoufi Attou, O., Ganich, S. E., Arouch, M., Oulhadj, B. (2019). Concept d’incubation d’entreprises au Maroc : Cas des incubateurs académiques. Revue de l’entrepreneuriat et de l’innovation, 2(7), Article 7. https://doi.org/10.34874/IMIST.PRSM/reinnova-v2i7.18015

Harti, Y. E., Berrad, J. (2023). Les modes de fi nancement de l’université marocaine : Étude du potentiel et stratégies de mise en œuvre. Journal of Integrated Studies In Economics, Law, Technical Sciences & Communication, 1(2), Article 2. URL: https://revues.imist.ma/index.php/JISELSC/article/view/40865 (Last accessed: 09.04.2024).

Kheir, A. M. E., Mohamed, B. (2023). Transition numérique à l’Université marocaine. Innovation, Technologies, Education et Communication, 6, Article 6. https://doi.org/10.60590/PRSM.itec-iss6.88

Boussenna, Ya., El Kharraz, O. (2022). Rôle modérateur de la culture organisationnelle sur la relation entre la GC et la performance universitaire. Conference “Colloque international : coopération entre l’université et l’entreprise: d’une recherche sur l’entreprise à une recherche avec l’entreprise” (March, 2022, Tangier). Morocco. URL: https://www. researchgate.net/publication/359514301_Role_moderateur_de_la_culture_organisationnelle_sur_la_relation_entre_ la_GC_et_la_performance_universitaire_Yassine_BOUSSENNA_Ouail_EL_KHARRAZ (Last accessed: 09.04.2024).

Qin, W. (2022). SWOT analysis of challenges and opportunities for the company’s human resources in COVID-19. BCP Business & Management, 34, 754—760. https://doi.org/10.54691/bcpbm.v34i.3093

Gürel, E. (2017). Swot analysis: a theoretical review. Journal of International Social Research, 10, 994—1006. https://doi.org/10.17719/jisr.2017.1832

Projet Erasmus+ INSITES. (2022). Analyse des questionnaires-Projet Erasmus+ INSITES QE.pdf. Google Docs. URL: https://drive.google.com/fi le/d/1b7325H2ZjgzQgOicPDCa-shP1TEjOPNr/view?usp=sharing&usp=embed_facebook (Last accessed: 09.04.2024)

Synthese de l’autoEvaluation des SITES.pdf. (2022). Google Docs. URL: https://drive.google.com/fi le/d/1_ AfnlDSGX20WjtS1BkgD_1IB7BNYeIHZ/view?usp=sharing&usp=embed_facebook (Last accessed: 09.04.2024).

Réseau National des Cités de l’Innovation et des Structures universitaires similaires. (2020). Google Docs. URL: https://drive.google.com/file/d/1SmZ1bSUYzk28XlzTCjz1gW4LU9DGJ5Nn/view?usp=embed_facebook (Last accessed: 09.04.2024).

Taouaf, I., Elyoussoufi Attou, O., El Ganich, S., Arouch, M. (2021). The technology transfer offi ce (TTO): Toward a viable model for universities in Morocco. Cuadernos de Gestión, 2020-12-10. https://doi.org/10.5295/cdg.191179it

Moodle INSITES Project. (2022). Moodle : Tous les cours. URL: https://moodle.uh1.ac.ma/course/index.php?categoryid= 16 (Last accessed: 09.04.2024).

Nahid, H., Marzougui, Y. (2023). Which mode of governance for the innovation cities of Moroccan public universities? The Journal of World Intellectual Property, jwip.12265. https://doi.org/10.1111/jwip.12265

External evaluation reports of CITT — Projet INSITES. (2023). URL: https://insites.uh1.ac.ma/?page_id=634 (Last accessed: 09.04.2024).

INSITES. (2018). URL: http://insites.uh1.ac.ma/ (Last access ed: 09.04.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-02

Як цитувати

Марзугуї, Я., Ельюссуфі Атту, О., Тауаф, І., & Аруч, М. (2024). ОЦІНКА МІСТ ІННОВАЦІЙ ТА ТЕХНОЛОГІЧНОГО ТРАНСФЕРУ (МITT) В МАРОККАНСЬКИХ УНІВЕРСИТЕТАХ. Science and Innovation, 20(5), 111–124. https://doi.org/10.15407/scine20.05.111

Номер

Розділ

Світ інновацій